keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

Katetuotto lasku

Yleinen katetuottoprosentti 40,20%

Tuote: Alkaliparisto AAA
Myyntihinta: 2,99€
Ostohinta sis. muuttuvat kustannukset: 1,80€
Kateprosentti: 40,2%
Myyntituotto: 1,19€

Minulla ei ollut tähän laskelmaan tiedossa muuta kuin suurpiirteinen kateprosentti ja myyntihinta.

Ostohinnan selvitin laskemalla näin.
Myyntihinta/100x59,8 = Ostohinta
2,99/100 x 59,8 = 1,80

Myyntituoton laskin näin
Myyntihinta - Ostohinta = Myyntituotto
2,99 - 1,80 = 1,19

Asiakaspalvelu Englanti ja Ruotsi

Englanti


Customer comes to store.
C: Where can I find moving boxes?
Me: I can show you, come with me.
Me: There are two kind of boxes, these small ones costs 8,99€ and the package includes three boxes. They are very easy to build and they are very strong also. The bigger box costs 16,99€ and it includes five boxes.
C: Okay, I will take two small box packages, can you help me carry these?
Me: Ofcourse I can, lets go to the register.
So the price for these will be 17,98€, you want to pay by card or cash?
C: Card.
Me: Okay, you can insert the card. Do you want a receipt?
C: No thank you.
Me: Okay, so have a great day, and we would love to see  you again in our store.


Ruotsi


K: Varifrån kan jag hitta flyttlådor?
J: Jag kan visa, kom med mig.
J: De finns två olika typer av lådor, domhär små kostar 8,99€, och paketet inkluderar 3 lådor.
Dom är jätte enkla att bygga och de är också jätte stabila. Större lådan kostar 16,99€ och de inkluderar 5 stycken.
K: Okei, jag tar också 2 små låd paket, kan du hjälpa mig bära dom?
J: Klart jag kan, låt oss gå till registern. Så priset är för domhär 17,98, vill du betala med kort eller kontant?
K: Kort.
J: Okei du kan sätta kortet, vill du ha kvittot?
K: Nej tack.
J: Okei, ha en trevlig dag, vi skulle gärna se er på nyt också i våran butik.  

keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Tuote-esittely



 Päivä alkoi sesonki osaston siistimisellä ja uusien hyllypaikkojen merkitsemisellä. Rakensimme Mirvan kanssa seinähyllyt ja niihin laitoimme sesonki tuotteet.


Sen jälkeen aloin puurtamaan tuotemyyntipisteeni parissa, hain pikkulavan ständiä varten ja sen päälle 4mustaa "kaulusta". Kauluksen päälle asetin testi ikkunan ja sumute pullon. Koko myymälän etuosan oikea puoli on rakennettu pelkästään siivoustarvikkeille. Ja pääosassa tietenkin Kärcherin ikkunan pesurit. 


Myyntitavoitteeksi asetin kaksi pesuria, koska yleensä tämä aika päivästä on hyvin hiljainen (10-12). Aijon itse ostaa kyseisen pesurin kotiini, koska sitä testatessani ihastuin sen helppokäyttöisyyteen ja käytännöllisyyteen.




Go-Live päivän tulokset olivat tulleet ja Ison Omenan myymälä oli parantanut huimasti tuloksia, sen johdosta taukohuoneessa oli tarjolla kakkua ja kahvia. Ja koska oli minun viimeinen päivä niin vein koko porukalle tarjottavaksi keksiä.


Haikein mielin jätin harjoittelija-kylttini, työpaitani ja avaimet pomolle ja toivotin kaikille hyvät jatkot, tätä harjoittelu paikkaa jäin ikävöimään. Työilmapiiri oli mitä mahtavin ja työporukka oli erittäin vastaanottavainen, aina kun tuli joku asia eteen mistä en tiennyt, oli siinä rautainen ammattilainen avustamassa. 

tiistai 7. maaliskuuta 2017

Vko 10


Vko 10


Valmistelin tuote-esittelyä Kärcher ikkunanpesurista, tänään on ollut aika samanlainen päivä kuin aina aikaisemminkin, hirveästi kuormaa purettavana joten siinä riittää hommaa. 

Hoidin myös laskuja (kuitteja) edelleen lähetettäväksi arkistointiin. Mirva myös arvioi minun Kaupan palvelu ja myynti osion. Loppupäivän tein hieman katelaskelmia ja kassatyöskentelyä.

Harjoittelua on enään kaksi päivää jäljellä ja keskiviikkona on edessä tuote-esittely. Tämä on ensimmäinen tuote-esittely minkä olen koskaan pitänyt, siksi se vähän jännittää, enkä aseta ensimmäiselle kerralle mahdottomia tavoitteita.

Tällä viikolla olen hoitanut monia palautuksia, jotka nekin alkavat sujumaan ilman ongelmia. Olin toisen harjoittelijan Jutan apuna kassalla ja opetin häntä myös tekemään palautukset oikein. On mukavaa kun osaa jo sen verran hyvin, että voi autta ja opettaa jo muitakin.


sunnuntai 26. helmikuuta 2017

Clas Ohlson

"Ideasta tekoihin"


Tekniikasta erittäin kiinnostunut Clas laittoi vuonna 1918 Triumf-viikkolehteen ilmoituksen, jossa hän kauppasi eri kustantamoiden teknisiä julkaisuja. Hän oli vakuuttunut, että maaseudulla olisi hänen lisäkseen muitakin tekniikasta kiinnostuneita. Näin todella olikin ja tämän vuoksi Clas myi teknisiä käsikirjojaan 365 kruunun edestä, mikä oli siihen aikaan suuri summa. Tästä sai alkunsa eräs Ruotsin suurimmista postimyyntiliikkeistä.

Valikoima laajeni pikkuhiljaa ja käsitti mm. lehtisahatarvikkeita, kameroita ja toimistotarvikkeita. Clas Ohlson oli taitava suunnittelija ja hänellä oli jatkuvasti ideoita valikoiman laajentamiseksi. Clas Ohlson teki muun muassa kokonaisten huonekaluryhmien piirustuksia, joita hän myi postimyyntiyrityksessään. Postimyynti oli yrityksen päätoimiala aina 1980-luvulle asti, mutta tämän rinnalla toimi myös Insjönin myymälä. Insjönin myymälä on tänä päivänä Taalainmaan suosituin turistikohde ja siellä käy vuosittain noin 600 000 asiakasta. Clas Ohlson työskenteli itse yrityksessä aina kuolemaansa asti vuoteen 1979 ja kehitti mm. yrityskulttuuria ja painotti yrityksen perheenomaisuutta ja yksilön vastuuta. Clas Ohlsonin jättämä perintö elää yrityksessämme laajaba ja laadukkaana valikoimana sekä edullisina hintoina.


Liikeidea



Clas Ohlsonin liikeidea on olla kuluttajan ensisijainen valinta arjen pienten käytännön ongelmien ratkaisemisessa. Liikeidea perustuu Clas Ohlsonin lausumaan periaatteeseen "Meidän tulee myydä hyviö ja edullisia tuotteita, jotka sopivat kunkin asiakkaan tarpeisiin."
Tyytyväinen asiakas on tärkeä yrityksellemme. Lisäksi pyrimme pitämään valikoiman sopivan hintaisena ja houkuttelevana. Myös korkean palvelutason tarkoituksena on luoda asiakkaille hyvät edellytykset meillä asiointiin. 
Clas Ohlsonin visio on kehittyä moderniksi eurooppalaiseksi rautakauppaketjuksi, jonka kannattavuus on korke ja joka tuottaa arvonnousua osakeomistajilleen.

Kuudes ja Viides viikko


Viidennellä viikolla aloitin tuoteesittelyn valmistelun, harmikseni olin printannut ja tehnyt esitelmän täysin väärästä tuotteesta :D Joten ei muutakuin uudestaan hommiin ja oikean tuotteen parissa. Muuten viikko oli samanlainen kuin kaikki muut. Mukavana yllätyksenä kuudennella viikolla Jenny sai arvosteltua Visu osioni, siitä sainkin vahvan kakkosen. Tietenkin kolmosta olisin toivonut mutta se olisi vaatinut täydellistä CoresWebin hallintaa jonka tulisin todennäköisesti oppimaan vasta monen kuukauden työnteon jälkeen.

Ajattelin että lisäilen tähän viikkoon vähän muita infoja kuvia mitä en ole aikasemmille viikoille laittanut.



Tosin perjantaisin laitamme pinssit rintaan ja hauskuutamme asiakkaita niillä, ne tuovat myös iloi työympäristöön, itse koen olevani aivan hullu siivooja joten minulle löytyi sitä varten täydellinen pinssi! 














Ja kuinka sopivasti sattuikaan pinssi perjantaille. Uudelleen järjestelin siivous osastoa. Tarjouksessa olivat erilaiset siivous tuotteet kuten tiskiharjat, sienet ja rätit. Niitä oli laitettu hieman liikaa koriin joten lisättiin tilaa ja vanhoja hintoja piti kiivetä katosta pois.

keskiviikko 8. helmikuuta 2017

Kolmas ja Neljäs viikko

Tämä viikko meneekin sitten kokonaan kotona koska lapseni sairastui kurkunpääntulehdukseen ja samalla vielä norovirukseen....

^^

Neljännen viikolla saimme pomon kanssa vihdoin järjestettyä myymälän kiireestä huolimatta näytönsuunnittelu tunnin. Päätimmekin siis että suoritan visu osion samantien. Mirva antoi minulle ohjeistus paperit, joka siis sisälsi tuotteet ja suurinpiirteisen järjestyksen miten tavarat laitetaan esille. Kuitenkin tuotteista kaksi oli jo poistunut tuotevalikoimasta, joten piti hieman soveltaa että pöytä näyttäisi täydeltä ja kaikki myytävät tuotteet sopivat yhteen.




1 Vaihe
Poistin "vanhat" tuotteet hyllystä ja tein tilaa uusille. Uudet tuotteet esiin ja sommittelemaan.



2 Vaihe
Sommittelu valmis. Sain vapaasti valita tuotteiden paikat, kuitenkin suurpiirteistä ohjeistusta noudattaen.



3 Vaihe
Varastosaldon tarkastus. Huomasimme että saniaisia on kovin vähän joten päätimme tilata niitä lisää.

Oheistuotteena kynttelikölle lisäsin kynttilöitä.

Tuotteiden hinnoitteluun ja asiakasinformaation tuottamiseen käytetään Clas Ohlsonin omaa CoresWeb:ia, sieltä löytyy kaikki tuotteiden tekniset tiedot, josta ne sitten kopioidaan toiseen ohjelmaan jossa kyltit/hintalaput tehdään. Hintalaput tehdään Shoppa2 ohjelman avulla, joka on Clas Ohlsonilla testikäytössä.


Hylly alkuperäisellä mallilla



Tuotteet sijoiteltuna paikoilleen, tässä välissä tehtiin uudet hintalaput tuotteisiin ja poistettiin vanhat.



Hintamuutokset tehtynä ja aseteltuna paikalleen.





keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Toinen viikko

Tämä viikko alkoikin kovin epämiellyttävästi kun lapseni tuli kipeäksi. Jouduin heti maanantaina ilmoittamaan esimiehelleni etten pääse tulemaan töihin, harmitti vietävästi koska olisin kovasti halunnu mennä. Tiistaina toivoin parempaa mutta aamulla herätyskellon soidessa 6:15 kuuntelin lapseni köhää ja viestitin esimiehelleni, josko pitäisin vielä päivän vapaata ja se oli hänelle enemmän kuin ok. 

Keskiviikko ja oma nenä vuotaa niin että henkeä ei meinaa saada, lapsen räkätauti on selvästi tarttunut minullekkin. Noh töihin mars, tänään olikin paljon puuhasteltavaa, solmin melkein 15 kanta-asiakas sopimusta ja osasin jo omasta mielestäni opastaa asiakkaita hyvin. Olen oppinut myös käyttämään Clasun omaa hakukonetta ja pääsin tutustumaan sisältöön kun sain tunnukset. Tänään pääroolissa oli kuitenkin hälyttimien laitto. Tutustuin myös lähemmin toiseen työharjoittelijaan, joka vaikuttaa oikein mukavalta. 



Tällä hetkellä liikkeen etuosa keskittyy täysin säilytysmuotoihin, siirsin myös kassalta pois viimeksi last by tuotteena olleet jäänsulattajat sivuun ja tilalle laitoin mikrokuituliinoja ja oheistuotteeksi yleispuhdistusainetta. Pomo Mirva antoi minun myös tehdä tilauksen puhdistusaineista koska niitä ole jäljellä enään alle 15 pulloa. Päivä oli taas erittäin antoisa ja opin paljon uusia asioita. Alhaalla lisätty kuva myös työvuoron aikana vaihtuvista asemista ja tehtävistä. 

 





keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Ensimmäinen viikko Clas Ohlsonilla


Tänään siis starttasi työharjoittelu, menin hyvissä ajoin paikalle jotta ehdin sopivasti vaihtamaan työvaatteet ja juomaan kupin kahvia. Aamu rupattelujen jälkeen siirryimme myymäläpäällikkö Mirvan kanssa katsomaan myymälää ja sen eri osastoja, informaatiota tuli paljon ja siksi jätimmekin skannerin ja kassan yms. opettelun muulle päivälle. Sain tehtäväkseni järjestellä ja itse sommitella yhden hyllynpäädyn. Tänään opin siis suurimmaksi osaksi hyllyjärjestyksiä, hyllyttämistä sekä sain myös pienen vilkaisun siihen mitä tämä koko suuri konsepti pitää sisällään. Opittavaa on hyvin paljon, koska Clas Ohlsonilla on monta osastoa, joista en tiedä juurikaan mitään. 

Onneksi kuitenkin löysin näin hyvän harjoittelupaikan, joka järjestää henkilökunnalle kattavia koulutuksia. Huomenna saan jo varmasti tunnukset ja pääsen katsomaan mitä tarjonta pitää sisällään. Ennen kaikkea minusta on ihanaa, että valitsin juuri tämän työharjoittelupaikan, työilmapiiri on mahtava ja työ vaikuttaa juurikin niin haastavalta, että tämän tietotaidon mikä muilla työntekijöillä jo on, täytyy oikeasti nähdä vaivaa ja perehtyä asioihin, jotta on kykenevä neuvomaan jokaista asiakasta ja löytämään ratkaisut heidän jokaiseen tarpeeseen.


Torstaina aloimme heti aamusta purkamaan kuormaa ja opettelin samalla tuotteiden poistoa valikoimasta skannerin avulla, järjestelimme myös uusia tuotteita hyllyihin ja lisäilimme hinnat sitä mukaan kun tavaraa laitettiin. 

Ennenkuin alan kirjoittamaan pitkälti jokapäiväisestä hyllyttämisessä niin sanon heti, että kuormat puretaan joka aamu kun tavaraa tulee liikkeeseen joten täst edes en kirjoita erikseen kuormanpurkamisesta jotten koe toistavani itseäni, tämä siis tapahtuu joka ikinen aamu (paitsi viikonloppuisin). Elikkäs perjantaina oli vähän iisimpi päivä jpääsinkin ensimmäistä kertaa kassalle. Oikeastaan minua ei siihen vielä ehditty kouluttaa, koska tekemistä sinä päivänä riitti vaikka leppoisaa olikin. Itse lievänä perfektionistinä huomasin että kehyshylly on aivan sekaisin ja tuotteet sikinsokin (osa jopa rikki, kun joutunut puristuksiin muiden tuotteiden alle) joten päätin palauttaa järjestyksen takaisin tälle osastolle. Sommittelinkin ja vänksläsin hyllyjen kanssa puolitoistatuntia, mutta voin kertoa että siistiä tuli! Tästä olisi varmasti pitänyt ottaa jonkinsortin ennen ja jälkeen kuva jotta pystyisin todentamaan alun karmivan epäjärjestyksen. 


Clas Ohlsonilla on jokaisen viikon perjantaina hauska piristysruiske työntekijöille ja kaiketi myös asiakkaille. Työntekijät saavat valita isosta pinssilaatikosta omanlaisensa pinssin, pinssit kiinnitetään paitaan ja pidetään koko päivän ajan. Itse valitsin pinssin "Himo-siivooja", koska niinkuin aikasemmasta hyllyjen järjestelemisestä huomasittekin, olen erittäin pikkutarkka perfektionisti ja ahdistun kuoliaaksi jos tavarat ovat epäjärjestyksessä :D

Kaiken kaikkiaan mukava viikko, odotan innolla seuraavaa!