keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

Katetuotto lasku

Yleinen katetuottoprosentti 40,20%

Tuote: Alkaliparisto AAA
Myyntihinta: 2,99€
Ostohinta sis. muuttuvat kustannukset: 1,80€
Kateprosentti: 40,2%
Myyntituotto: 1,19€

Minulla ei ollut tähän laskelmaan tiedossa muuta kuin suurpiirteinen kateprosentti ja myyntihinta.

Ostohinnan selvitin laskemalla näin.
Myyntihinta/100x59,8 = Ostohinta
2,99/100 x 59,8 = 1,80

Myyntituoton laskin näin
Myyntihinta - Ostohinta = Myyntituotto
2,99 - 1,80 = 1,19

Asiakaspalvelu Englanti ja Ruotsi

Englanti


Customer comes to store.
C: Where can I find moving boxes?
Me: I can show you, come with me.
Me: There are two kind of boxes, these small ones costs 8,99€ and the package includes three boxes. They are very easy to build and they are very strong also. The bigger box costs 16,99€ and it includes five boxes.
C: Okay, I will take two small box packages, can you help me carry these?
Me: Ofcourse I can, lets go to the register.
So the price for these will be 17,98€, you want to pay by card or cash?
C: Card.
Me: Okay, you can insert the card. Do you want a receipt?
C: No thank you.
Me: Okay, so have a great day, and we would love to see  you again in our store.


Ruotsi


K: Varifrån kan jag hitta flyttlådor?
J: Jag kan visa, kom med mig.
J: De finns två olika typer av lådor, domhär små kostar 8,99€, och paketet inkluderar 3 lådor.
Dom är jätte enkla att bygga och de är också jätte stabila. Större lådan kostar 16,99€ och de inkluderar 5 stycken.
K: Okei, jag tar också 2 små låd paket, kan du hjälpa mig bära dom?
J: Klart jag kan, låt oss gå till registern. Så priset är för domhär 17,98, vill du betala med kort eller kontant?
K: Kort.
J: Okei du kan sätta kortet, vill du ha kvittot?
K: Nej tack.
J: Okei, ha en trevlig dag, vi skulle gärna se er på nyt också i våran butik.  

keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Tuote-esittely



 Päivä alkoi sesonki osaston siistimisellä ja uusien hyllypaikkojen merkitsemisellä. Rakensimme Mirvan kanssa seinähyllyt ja niihin laitoimme sesonki tuotteet.


Sen jälkeen aloin puurtamaan tuotemyyntipisteeni parissa, hain pikkulavan ständiä varten ja sen päälle 4mustaa "kaulusta". Kauluksen päälle asetin testi ikkunan ja sumute pullon. Koko myymälän etuosan oikea puoli on rakennettu pelkästään siivoustarvikkeille. Ja pääosassa tietenkin Kärcherin ikkunan pesurit. 


Myyntitavoitteeksi asetin kaksi pesuria, koska yleensä tämä aika päivästä on hyvin hiljainen (10-12). Aijon itse ostaa kyseisen pesurin kotiini, koska sitä testatessani ihastuin sen helppokäyttöisyyteen ja käytännöllisyyteen.




Go-Live päivän tulokset olivat tulleet ja Ison Omenan myymälä oli parantanut huimasti tuloksia, sen johdosta taukohuoneessa oli tarjolla kakkua ja kahvia. Ja koska oli minun viimeinen päivä niin vein koko porukalle tarjottavaksi keksiä.


Haikein mielin jätin harjoittelija-kylttini, työpaitani ja avaimet pomolle ja toivotin kaikille hyvät jatkot, tätä harjoittelu paikkaa jäin ikävöimään. Työilmapiiri oli mitä mahtavin ja työporukka oli erittäin vastaanottavainen, aina kun tuli joku asia eteen mistä en tiennyt, oli siinä rautainen ammattilainen avustamassa. 

tiistai 7. maaliskuuta 2017

Vko 10


Vko 10


Valmistelin tuote-esittelyä Kärcher ikkunanpesurista, tänään on ollut aika samanlainen päivä kuin aina aikaisemminkin, hirveästi kuormaa purettavana joten siinä riittää hommaa. 

Hoidin myös laskuja (kuitteja) edelleen lähetettäväksi arkistointiin. Mirva myös arvioi minun Kaupan palvelu ja myynti osion. Loppupäivän tein hieman katelaskelmia ja kassatyöskentelyä.

Harjoittelua on enään kaksi päivää jäljellä ja keskiviikkona on edessä tuote-esittely. Tämä on ensimmäinen tuote-esittely minkä olen koskaan pitänyt, siksi se vähän jännittää, enkä aseta ensimmäiselle kerralle mahdottomia tavoitteita.

Tällä viikolla olen hoitanut monia palautuksia, jotka nekin alkavat sujumaan ilman ongelmia. Olin toisen harjoittelijan Jutan apuna kassalla ja opetin häntä myös tekemään palautukset oikein. On mukavaa kun osaa jo sen verran hyvin, että voi autta ja opettaa jo muitakin.